2015. március 5., csütörtök

Hatások 2.





Néhány éve, egy tévedés folytán, belepottyant az életembe valaki, aki szintén Hatással volt rám. Ismerőseim körében voltak irodalmi közegben mozgolódó emberek, így ismerkedtem meg a Huzatos Csajjal, (én csak így hívtam magamban, mindenféle negatív felhang nélkül) aki író és szerkesztő, fordító. Nagyon jó író, és nagyon jó szerkesztő. Csak éppen ember legyen a talpán, aki  el tudja viselni.
A csaj, kemény, mint a vídia, pofája akkora, mint a lónak, a stílusa, hogy is mondjam csak… attól függ, honnan nézem. Szókimondó, a véleményét nem rejti véka alá, még azon áron se, hogy azzal megbánt valakit. Hát, a mimózáknak nem való, ahogy akkor, annak idején nekem sem.
Őt is másként látom már.
Ma már mellette szól az, hogy a kemény kritikája mellett, tanított. Vagy legalább is próbált a maga módján. Az általános iskolában megkínzó Barbelné, matek szakos tanár jutott feszt róla az eszembe, annyira horzsolt a modora. Kedvesnek tűnő szavai mögött érezte az ember az élt, a karcot.
A szavai vaspálcájával megtanított arra, hogy központozni KELL, hogy ne verjem egy lébe az egész szöveget, tagoljam, és kurvára húzzam ki ami nem bele/oda való, nem kell hatásra törekedni, hogy folyjon a szöveg, így olvastatva magát. Megtanított arra, hogy íze legyen annak, amit írok, és ne akarjak jópofizni. Hogy húzzam be a kéziféket, állítsam meg a fejemben a filmet, tekerjem vissza, lassítsak, és jól nézzem meg a szitut, lássam a részleteket.
Aztán ilyeneket tanultam tőle:

„Az írás ugyanis fegyelem, fenék, következetesség, és csak egy része élvezkedés. Rég rossz, ha a szerző szerelmes lesz a szavaiba.”

„… egy bizonyos mennyiségű szöveg fölött mindenki elveszti a hatalmát és a józan rálátását, legyen az saját mű vagy fordítás. Ilyenkor vagy hiszel a szerkesztőnek, vagy nem.”

„Olyan jelzőt használj, ami egyszerű, tiszta, érthető. Próbálj meg gyakorlatként ilyen jelzőkkel, világos, áttekinthető igékkel leírni egy bonyolult ambivalens lelkiállapotot. És könyörgöm, ne akarj folyton jópofa lenni, mint a xxx ! „

Aztán kitalált nekem egy feladatot:: tőmondatokban meséljek el valamit. Majd ugyanezen sztorit, próbáljam meg egy svunggal, szinte egy mondatban előadni.
Így kezdődött.

Kaptam tőle hideget-meleget. Félreértettem sok mindent. De tanított, és azt gondolom, az igazán jó tanárnak, mesternek a szavai, (bárhogy is kaptad őket, simogatás, vagy pofon formájában) megmaradnak benned hosszú évek múltán is, és előjönnek, ha valami marhaságot csinálsz.
Aztán belekezdtem a Proliba. Először neki meséltem el a történetet, várta a leveleimet, amelyben írtam neki a folytatást. Bíztatott, húzott fel magához, éreztem rajta: ő nem sajnálja mindazt a tudást, amelynek a birtokában van.
Azt mondta, írjam meg. Aztán csinálunk belőle könyvet.
A Proliblues elkészült, de sajnos nem tudtam vele dolgozni, mert addigra már jól eltávolodtunk egymástól. Pedig mit nem adtam volna érte, hogy csak egy szót mondjon, még ha azt is mondja: bázdmeg, ez miiii? Ezt itt hogy gondoltad?  Húzd ki a picsába!

Az előzőekben említett személlyel való szimpátiája, szoros barátsága okán, lezárult a köztünk lévő kapcsolat. Nyilván, én is tettem, mondtam olyan dolgokat, amelyeket nem kellett volna, és említettem a mimózaságomat is, amelyet mostanra már, rég a cipőm talpa alá raktam.
És akkor arról a lökött humoráról, arról a fanyar, különleges humoráról még nem is szóltam…


Néha, közös ismerőseink révén, érdeklődöm felőle. Mert bár a karcos modorától falra másztam, és képtelen voltam követni őt, mint embert, de tisztelem a mai napig, és hálás vagyok mindazért, amit nekem tanított. Sajnálom, hogy nem járhattam tovább az iskolájába, pedig most már tanulnék tőle orrvérzésig.
Legfeljebb olykor azt mondanám magamban: Tisztára huzatos ez a nő, de csessze meg, nagyon tud!
Tud írni (nagyon is), tud olvasni (mert azt is tudni kell), tud szerkeszteni, és tud tanítani, mert nem önző.
Ő így volt Hatással rám. Ha ő nincs, lehet, hogy a Prolibluest se írom meg.


4 megjegyzés:

  1. Nem akarok okoskodni, Isten őrizzen attól. Csak van egy olyan észrevételem és tapasztalatom az én életemből, hogy amikor valakire nagyon ránéztem és fontos volt a véleménye, vagy guruként néztem rá, a saját világnézetem és kifejezés módom mindig vissza szorult. Az a szar és tökéletlen, olyan amilyen volt. És megkóstolván a profi istenek igéjét, sok idő kellett újra bízni önmagamba. Lehet, hogy a fizetőképes olvasótábornak nem ízlik, de az Univerzumra kivetítve talán jobb, ha az ember szerelmes a saját szavaiba, gondolataiba, alkotásába. Így lesz része az Alkotásnak.
    Fiatal koromban volt egy dobtanárom, egy csodálatos ember, akiben sok lélek van, a térdeimen csináltunk pár ritmus képletet, sosem kerültem dobhoz vele, kicsit idegesített, majd egyszer azt mondta, kb fél év után, hogy nincs mire tanítson többre. Kiakadásomra azt mondta, hogy ha tovább tanítana, beleszólna egyéniségembe, stílusomba és szavait idézve: "túl jó vagy ehhez, kár elbaszni téged..." Azt hittem lekoptatott, de nem, az idők folyamán rájöttem, hogy igaza volt. mert volt aztán életemben több ilyen mindenféle mentor és valóban, sosem éreztem magam szabadnak. A vitának sosem adtak helyet. Viszont emlékszem a dobtanárommal azután évekig tartottuk a kapcsolatot és jókat tudtunk beszélgetni. Persze, volt mit tőle tanulni, mert számomra még mindig ő a dobisten, de ezt rám bízta, hogy mit lesek el tőle és mit nem. És ami nagyon fontos, sosem vett el egy fityinget sem tőlem.
    Nekem ebből az a tanulság, hogy légy önmagad, vállald be önmagad, akkor is, ha reggel neked is csipás a szemed.
    Őszintén, én nem szeretnék egy magyar nyelvtan és írás etikett szerint bemátrixolt Szegő Lindi könyvet olvasni....

    VálaszTörlés
  2. Isten hozott Attila! :) Nem is hagynám, hogy elvegyék a hangom, még azon az áron sem, hogy nagyobb olvasótáborom legyen. Aki szereti amit összehordok itt, és máshol, az úgy is felém fordul, aki meg nem... hát nem lehet mindent szeretni. Persze, vannak technikai dolgok, amelyeket jó megtanulni, de úgy, hogy az ember hangja megmaradjon, mert ha kisszéket akarok csinálni, nem hasznos, ha a végén addig farigcsálják, hogy fogpiszkáló lesz belőle. Annak is megvan a maga helye, de nem az alfelünk alatt, ugye... :) De azt nem árt megtanulni, hogy miként csináljuk úgy a dolgunk, hogy a szék támlája ne kerüljön a háttámla helyére. :)

    VálaszTörlés
  3. Egy dzsungeli bennszülött sem téveszti össze a széklábat az ülőkével, noha nem tudja mi az a négykéses gyalugép...indával köt, nem vállas csappal. Ezt akarom mondani, hogy az ember ért a szóból, ha nincs is agyon technikázva, sőt talán világosabban ért, mint egy kicicomázott szövegből. Hiszek az emberrel született adottságokban és az adottsága fényében fejlessze magát. Egy ismerősöm annyira belebonyolódott a technikás fogalmazásba, hogy nem értek semmit írásaiból, igaz egyetemi tanár lett belőle. De látom erőfeszítésbe kerül neki egyszerű emberekkel beszélni...A lényeg: bátorítom a nyelvezetedet, nekem tökéletesen átjött a történet, mondanivaló és alig várom a könyvedet...

    VálaszTörlés
  4. Ilyen emberrel, én is találkoztam már Attila. :) Aki olyan szinten el volt telve a saját maga kreált "nyelvújítással", hogy a rajongóin kívül, más nehezen olvasta az írásait. Döcögős lett a szöveg, nem siklottak a szavak, a mondatok. Régen nem volt ilyen.
    Te sem fogalmazol bonyolultan, mégis van íze annak, amit leírsz.
    És igen, igazad van. Én a kisembernek írok. A saját világából, ami lehetne akár az ő története is, csak az én hangomon mesélem el.
    Megtisztelsz az érdeklődéseddel. :)

    VálaszTörlés